Bloggen is niet niks! In de afgelopen jaren ben ik daar meerdere keren tegenaan gelopen. Die ervaring deel ik graag met je! In dit artikel staan 10 tips om het schrijven van blogs makkelijker en beter te maken.
En hierbij heb ik het niet alleen over de blog zelf, maar ik geef je ook een aantal concrete tips om te zorgen dat je meer kans maakt in Google. Zelf werk ik nu een paar jaar als content marketeer, en het viel me op dat artikelen met tips op dit gebied vaak direct erg de diepte ingaan en de neiging hebben nogal technisch te worden.
Daarom heb ik er in deze lijst naar gestreefd de tips algemeen te houden, met een korte toelichting hoe het ook je prestaties in Google verbetert om op deze manier over je blog na te denken. Zodat je ook zónder er een halve studie van te maken, een idee hebt van waar je aan moet denken om beter gevonden te worden.
Wel zo fijn als al je harde werk ook daadwerkelijke lezers oplevert, toch?!
Laat je me in een reactie even weten over welk onderwerp je graag meer wilt weten? Dan werk ik die tip, of dat stukje van SEO (Search Engine Optimization: het optimaliseren van je site voor de zoekmachine) graag uit in een volgende blog!
Tip 1: Je blog verbeteren met 1 concreet onderwerp
Zorg dat het direct duidelijk is waar je blog over gaat. 1 centraal thema, een paar sub-thema’s die je direct in de menubalk terugziet. Voor de mensen die de blog lezen is het ook handig dat ze dan precies weten waar het over gaat.
Daarnaast vergroot het de kans dat je hoog gaat eindigen in zoekresultaten. Google houdt er namelijk van wanneer jouw site dé autoriteit is op een bepaald thema. Dat gaat je niet lukken wanneer je van hot naar her rent en iedere week over iets anders schrijft.

Door de autoriteit rondom één onderwerp te worden, zul je meer “organische” bezoekers naar je site trekken. Dat zijn mensen die je blog vinden zonder dat jij daarvoor hoeft te betalen, meestal via Google.
Tip 2: Maak inhoud die de media waarschijnlijk zou citeren
Reporters maken eerder gebruik van je bericht als ze eenvoudig naar je artikel kunnen verwijzen. Ook spreekt het mensen meer aan als het veel in de media verschijnt, hierdoor zullen de mensen het sneller lezen en de volgende blog ook sneller aanklikken.
En als media het oppikken, is het ook waarschijnlijker dat mensen het gaan tweeten of delen.
Daarnaast heb je nog de velbegeerde “featured snippets” op google. Doe maar eens een “wat is …” zoekopdracht. Meestal krijg je dan bovenin de zoekresultaten een soort uitgelicht tekstveld dat deze vraag alvast kort beantwoord.
Door makkelijk quotebare stukken te schrijven, vergroot je de kans dat je daarin terecht komt!
Tip 3: Wees consequent en post regelmatig
Als je vaak iets post zullen mensen het eerder zien. Het hoeft niet elke dag, maar richt op minimaal 1 keer in de week. Als de blog mensen aanspreken zullen ze het ook elke week weer willen lezen.
Daarnaast geef je hiermee een signaal af aan Google: dit is een blog waar regelmatig iets gebeurt. Zo blijf je relevant. Voeg ook links toe naar je oudere artikelen, zodat ook die opnieuw boven komen drijven en steeds sterker in hun schoenen staan.
Tip 4: Gebruik persoonlijke en intieme afbeeldingen die een verhaal vertellen
Zodra mensen afbeeldingen zien zijn ze eerder geneigd om iets te gaan lezen. Het spreekt hierdoor meer aan. Vaak zeggen mensen ook ‘hoe meer afbeeldingen hoe beter’. Als de afbeeldingen persoonlijker zijn hebben de lezers meer het gevoel dat ze een klik hebben met de schrijver en zullen hierdoor meer willen lezen.
Tip 5: Een video pimpt je blog
Door kleine korte video’s te maken kijken mensen een stukje mee in je leven dit vinden veel mensen interessant en zullen hierdoor graag meer willen lezen of zien.
Niet iedereen verwerkt informatie hetzelfde: de een leest liever, terwijl de ander liever kijkt. YouTube is niet voor niets zo populair!
Bovendien zorgt het dat mensen langer op je pagina blijven hangen, en dat is weer goed voor je score in Google!
Misschien moet ik zelf ook maar eens aan video gaan geloven… 😉
Tip 6: Real world shit
Gebruik dingen die in de echte wereld gebeuren en gebruik de natuur. Mensen vinden het vaak interessant om de mening van andere mensen te horen, vooral als het over iets gaat wat echt is gebeurd.
Daarmee bedoel ik overigens niet dat je moet gaan blokken over de politieke situatie in het Midden-Oosten. De laatste Avengers film, of een nieuwe hippe rage is óók “real world shit” 😉
Tip 7: Mooi en strak design
De eerste indruk is het belangrijkste als het er aantrekkelijk uitziet ben je eerder geneigd om het te gaan lezen. Als het slordig is klik je liever iets anders aan of blader je door naar iets anders.
Tip 8: Wat wil je vertellen? Zorg voor een plan!
Als je precies weet wat je wil vertellen is het makkelijker en sneller schrijven. Je hoeft niet meer te veel na te denken en je kan in 1 stuk doorschrijven.

Het hebben van een goed plan (een “contentkalender” die aangeeft wanneer je welk artikel gaat publiceren) kan bovendien een hoop rust geven.
Het helpt ook om van tevoren goed na te denken over het onderwerp van je blog. Daarmee kun je ook de structuur vanaf het begin beter op orde hebben. Dat vinden zoekmachines leuk, en het zorgt er dus voor dat je eerder gevonden wordt.
Tip 9: Beter bloggen door te praten alsof je praat
Hierdoor word het persoonlijker en leuker. Doordat je schrijft als je praat kom je in een bepaald ritme dit is voor schrijver makkelijker om het te vertellen en de lezers vinden het fijner lezen. Als het fijn te lezen is willen de mensen het de volgende keer weer lezen.
Tip 10: Laat je niet afleiden
Als je veel word afgeleid ben je veel langer bezig ook raak je vaak in de war waar je bent gebleven, je ideeën zakken weg en je kunt vaak weer overnieuw beginnen. Het is dus belangrijk om zo min mogelijk afgeleid te worden. Zet bijvoorbeeld je telefoon uit.
Bonustip: schakel een expert in
Je bent natuurlijk met de beste bedoelingen aan het bouwen aan je blog. Maar het is altijd lekker om even de bevestiging te hebben of je dat op de juiste manier doet.
Wil je daar zekerheid in? Dan loont het de moeite om, zodra de basis van je site staat, een seo consultant in te schakelen.
Die kan je vertellen waar je goed bezig bent, maar ook waar je winstpunten liggen. Zo kun je op tijd bijsturen, en hoef je geen tientallen (of honderden) berichten aan te passen!
Na deze tips kun je het nu zelf. Aan de slag dus!