Er is veel om rekening mee te houden wanneer je op zoek bent naar de perfecte nachtrust. Sommige factoren zijn lastiger te beïnvloeden dan andere. Zo is het relatief makkelijk om je eetpatroon aan te passen. Nog makkelijker is het om een perfect donzen dekbed aan te schaffen en je oude kussen te vervangen door een nieuw kussen dat beter bij je past.

Maar wat als je partner snurkt? Die kun je niet zomaar vervangen. Of misschien nog erger: wat als je zelf snurkt? Snurken zorgt voor een verstoorde nachtrust. Bij je partner, maar ook zelf slaap je hierdoor onrustiger. Snurken duidt namelijk op een blokkade in de ademhaling, wat gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. BetterNights onderzoekt wat je kunt doen om snurken te voorkomen.

#1 Ga op je buik of zij liggen

Wanneer je op je rug slaapt, zorgt de zwaartekracht ervoor dat het weefsel in je mond “inzakt”. Dit gaat trillen, waardoor je snurkt. Probeer eens op je zij te gaan liggen, of op je buik.

Is het lastig voor je om op je zij in slaap te vallen? Dat is makkelijk op te lossen door een paar strategisch geplaatste kussens. Hiermee ondersteun je je lichaam waardoor je makkelijker en meer ontspannen in slaap valt.

#2 Drink minder alcohol

Als je alcohol drinkt slaap je minder rustig. Maar alcohol zorgt er ook voor dat je meer snurkt, doordat bepaalde spieren zich meer dan normaal ontspannen. Dat geldt ook voor mensen die normaal niet snurken. De oplossing is eenvoudig: drink minder alcohol.

Je slaap is sowieso meer waard, wanneer je geen alcohol drinkt. Ook leuk: natuurlijke tips om sneller in slaap te vallen.

Snurken voorkomen? Laat de alcohol dan maar liever staan. Of hangen...

Snurken voorkomen? Laat de alcohol dan maar liever staan. Of hangen…

#3 Zorg voor een goed slaapritme

Het schijnt dat onregelmatige slaap het snurken versterkt. Dit werkt op vergelijkbare wijze als bij alcohol.  Ga daarom zoveel mogelijk op tijd naar bed. Dan ben je niet oververmoeid als je eindelijk in slaap valt.

#4 Open de luchtwegen

Als je neus verstopt zit, snurk je harder. Zorg er daarom voor dat je luchtwegen open blijven. Snuit je neus en gebruik bijvoorbeeld Toco-Tholin olie om je neus open te houden.

#5 Vervang je kussen

Snurken kan ook het gevolg zijn van een allergische reactie op stof en huisstofmijt. Koop daarom een kussen dat anti-allergeen is. BetterNights heeft een uitgebreid aanbod aan donzen hoofdkussens. Deze kussens maken korte metten met huisstofmijt.

#6 Drink genoeg

Wist je dat voldoende water helpt om snurken te voorkomen? Als je onvoldoende drinkt raakt je neus sneller verstopt, waardoor je meer snurkt. Onnodig, een glas water lost het probleem al op.

#7 Zoek hulp

Met de bovenstaande tips zijn de meeste mensen al een heel eind geholpen. Maar niet iedereen. Heb jij een echt hardnekkig snurkprobleem? Raadpleeg dan je huisarts. Deze kan je eventueel doorverwijzen naar een gespecialiseerde slaapkliniek.

Categorieën: FunWoonspiratie